חברתי: חוק חדלות פירעון אושר

    איתי גדסי No Comments on חברתי: חוק חדלות פירעון אושר

    חוק חדלון הפרעון של שרת המשפטים איילת שקד עבר בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת

    צילום: Nati Shohat/Flash90
    23:02
    01.05.24
    אבי יעקב No Comments on מקסימום איכות במינימום מחיר: טיולי בין הזמנים זה מקס סטוק

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, עבר בקריאה שנייה ושלישית. מדובר בפרויקט דגל חברתי ששרת המשפטים איילת שקד הובילה מאז נכנסה לתפקיד. את הפרויקט הובילו יו"ר ועדת חוקה, ח"כ ניסן סלומינסקי, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, בסיוע צוות משפטנים בראשות עו"ד ספי זינגר יחד עם עו"ד מיכל אלבז מייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים.

    שקד הציבה לעצמה כיעד בשנת 2016 להעביר את החוק, ששם דגש על שיקומו של האזרח. החוק גם מספק כלים עבור אזרח תמים שנקלע לחובות לצאת לדרך חדשה. בד בבד, יוקצו מנגונים שימנעו ניצול לרעה של החוק.

    בנוסף, הוא משנה את סדרי הנשייה, מקטין את החלק של הנושים המתוחכמים ורשויות המדינה לטובת הנושים הקטנים.

    כמו כן, בכל הנוגע להליכי חדלות פירעון של יחידים, הצעת החוק מציבה את השיקום כערך מרכזי, כך שהיא מאפשרת לחייבים מסלול ידוע ומוגדר לשיקום ולהפטר, זאת תוך שמירה על איזון ויצירת מנגנונים שימנעו מחייבים חסרי תום לב לנצל לרעה את ההליכים.

    יצוין כי הצעת החוק קובעת מנגנונים שיסדירו הליכי חדלות פירעון בנלאומיים ובכך שמה את מדינת ישראל בשורה הראשונה של חקיקה מודרנית בתחום.

    בתחום חדלות הפירעון של תאגידים, מבקשת הרפורמה להעדיף שיקום תאגידים כאשר הדבר ניתן. באופן זה גם ניתן יהיה לשמר כמה שיותר מקומות עבודה.

    דיני חדלות פרעון עוסקים בשלב שבו חברה או אדם כשלו ואינם יכולים להחזיר את חובותיהם. חשיבותם לחיי החברה והכלכלה היא מהותית. הם משפיעים הן על מתן האשראי במשק והן על היחס לחייבים ולבעלי חובם – הנושים.

    החוק החדש מציע רפורמה מקיפה במטרה לתקן את המצב הקיים ולהביא לכלכלה הישראלית חקיקה מודרנית שתיתן מענה לצרכי המשק ולערכים חברתיים נוספים. כמו כן, הרפורמה מבקשת ליצור קודיפיקציה ולהסדיר באופן מלא את כלל דיני חדלות הפירעון של יחידים ושל תאגידים.

    הרפורמה נועדה לתקן את המצב הקיים שהיה מוסדר עד כה בחקיקה מיושנת, לא מעודכנת ומפוזרת, שנעדרה ראיה כוללת של התחום. דינים אלה אינם מיטיבים עם החייבים, עם הנושים ועם המשק כולו.

    המהלך קודם נוכח החשיבות העליונה לחיי הכלכלה המודרנית בדיני חדלות פירעון ושיקום כלכלי שיתמכו בערכים עליהם בנויה החברה, יקנו ודאות לשוק, וכן יתאימו לסביבה הכלכלית שבה הם פועלים.

    שרת המשפטים, איילת שקד אמרה: "הכנסת היום נתנה בשורה חברתית חשובה לאזרחים מוחלשים ולנושים קטנים. בעת כניסתי לתפקיד, אחד האתגרים שלקחתי על עצמי הוא התאמתם של חוקים למאה ה- 21 והקלה על אזרחים מוחלשים בלי לפגוע בנושים. לאחר עבודה מאומצת שנמשכה למעלה משנתיים אני שמחה שהמאמצים הללו נשאו פרי. בחקיקת החוק אנחנו משיגים את המטרה של שיקום החייב יחד עם שמירה על הנושים הקטנים. היום הכנסת אמרה 'כן' לפתיחת דף חדש עבור המוחלשים בחברה".

    ח"כ ניסן סלומינסקי יו"ר ועדת החוקה אמר: "לאחר שנה וחצי של דיונים בועדת החוקה בראשותי אני שמח שהתקבלה הצ"ח שהיא מהיותר חברתיות בשנים האחרונות. הצ"ח מאפשרת שיקום של האדם שהוא חדל פרעון והיא נותנת לו הזדמנות לחזור לחיים נורמטיבים תוך השמת דגש על כך שגם המדינה וגם הבנקים מוותרים למען רווחתו של הפרט".

    המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט אמר: "היום השלמנו הליך חקיקה מורכב וחדשני שמסדר בבת אחת תחום משפטי שבמשך שנים לא הוסדר והיה לחצר האחורית של המשפט המסחרי בישראל. המהלך שנמשך מספר שנים מעיד על חשיבותם של משפטני ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים כמובילי חקיקה חברתית וכלכלית לטובת כלל תושבי המדינה".



    0 תגובות